04 mrt 2024

Derde campagne Aardpeer biedt boer en bodem weer perspectief

Wie als grondgebonden boer of als groene burger professioneel aan de slag wil met de duurzame productie van grondgebonden voedsel, loopt vroeg of laat tegen de hoge grondprijzen aan. Gelukkig is daar Aardpeer. Via de uitgifte van obligaties kopen ze landbouwgrond in de buurt aan die landbouwvernieuwers in staat stelt om onder faire condities meer met de natuur mee te werken. De lancering van de campagne Samen voor Grond III voor drie initiatieven was op 29 februari op Plaats De Kleine Aarde in Boxtel.

Het doel van Aardpeer met deze campagne klinkt eenvoudig: tot 12 april 3,5 miljoen euro aan obligaties ophalen zodat drie initiatieven meer grond onder hun bedrijf kunnen krijgen. Op schrikkeldag 2024 waren ze alle drie present in Boxtel: biologisch akkerbouwer Jelle Knoot uit Numansdorp, Burgerboerderij de Patrijs uit Laren (Gld.) en het team van de Jonge Voedselbosboeren uit Elst (Gld.); net als zo’n 65 geïnteresseerden.

Inspirerend bedrijf

Maar voordat de drie pioniers hun plannen uit de doeken deden, vertelde melkveehouder en Aardpeerboer Jaring Brunia over zijn reis. Die begon zo’n 15 jaar geleden op het gestaakte ouderlijk melkveebedrijf in het Friese Raerd. Sindsdien heeft de boerenzoon, die eigenlijk helemaal niet wilde boeren, met veel positiviteit, ambitie en de nodige hobbels een inspirerend bedrijf neergezet.

Een groot deel van het jaar melkt hij zo’n 70 zeldzame Fries Rood- en Zwartbonte koeien. Niet jaarrond dus; de kalveren die allemaal in het voorjaar worden geboren, mogen vanaf dit jaar langer bij hun moeder blijven. ‘En dat ik nu in staat ben om biologisch dynamisch te werken met een minimum aan input en op gezonde grond, heb ik onder meer te danken aan de 25 hectare die Aardpeer eerder financierde’, vertelde hij.

Door Aardpeer kon Jaring Brunia 25 hectare toevoegen aan zijn bedrijf en zo biologisch dynamisch gecertificeerd worden, vertelde hij tijdens de lancering van de derde campagne van Aardpeer.
Burgerboerderij verruimt

Daarna was het aan Joanne Malotaux die vertelde hoe ze met haar partner Johannes Regelink (beiden ecoloog) Burgerboerderij De Patrijs van de grond tilde. Sinds eind 2022 werken ze met hun team en de klanten/burgers die De Patrijs dragen aan de transitie van een gangbaar melkveehouderij tot een agro-ecologische parel in de Achterhoek.

De grond onder hun bedrijf, waaronder 4 hectare die Aardpeer eerder financierde, vaart wel bij de ecologische koers. Om risico’s te spreiden, hun bedrijfsvoering stabieler en het aanbod aan producten gevarieerder te maken, hebben ze Aardpeer gevraagd een in de Achterhoek zeldzaam stuk kleigrond te financieren.

Biologische mest van eigen dieren

Biologisch akkerbouwer Jelle Knoot woont en werkt op de boerderij in Numansdorp waar hij als kind al zijn opa hielp. Hier teelt hij op zo’n 8 hectare 18 soorten groenten die hij via abonnementen en andere korte ketens afzet. De reden om bij Aardpeer aan te kloppen voor een extra 10,6 hectare, is onder meer ingegeven door zijn wens om circulair te worden.

Dat betekent telen van een groter assortiment aan biologische groenten, maar ook het biologisch houden van dieren. ‘Zelfvoorzienend zijn in biologische mest is belangrijk om mijn akkers gezond te houden’, vertelde hij tijdens de lancering.

Drie soorten voedselbossen

Daarna was het Katja Zweerus die namens de Jonge Voedselbosboeren hun plan op ‘Aardpeergrond’ uit de doeken deed: drie voedselbossen ontwikkelen in Park Lingezegen, even ten zuiden van Arnhem. Er komt een ‘rationeel’ voedselbos, gevarieerd, vrij strak en efficiënt te oogsten.

Een tweede voedselbos is ‘gastronomisch’ van aard, richt zich met bijzondere soorten en smaken op het restaurantwezen en fijnproevers. In het derde voedselbos staat ontmoeting centraal. Abonnementhouders mogen er te zijner tijd zelf komen oogsten. Ook vertelde Katja over de mogelijke samenwerking met hun nieuwe buren: Herenboeren Lingezegen.

Campagne tot 12 april

Voor deze drie initiatieven voert Aardpeer dus nog tot 12 april campagne. ‘Omdat dit volgens ons dé manier is om weer leven in onze bodem terug te brengen’, benadrukte fysisch geograaf, bodemkundige én medeoprichter van Aardpeer Danielle de Nie. ‘Binnen het huidige systeem kunnen boeren daar nauwelijks voor zorgen. En de markt en de politiek gaan het niet voor ons oplossen. Daarom doen we het gewoon zelf, met Aardpeer.’

Iedereen die dat wil kan obligaties kopen al vanaf 250 euro. Alles wat je wil of moet weten over de campagne en hoe mee te doen vind je op de website van Aardpeer.